Thursday, June 4, 2009

SILIBUS TUNAS KRS

KURIKULUM
TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH MALAYSIA ( TUNAS KRS)
























1.1 TERAS
1.1.1 Pendidikan Kerohanian/Moral

• memahami dan mengenal Tuhan
• amalan mulia yang perlu –menghormati ibubapa/guru/pemimpin
• tanggungjawab sebagai pelajar/warganegara/anggota masyarakat.
• mengenal/mengamalkan nilai-nilai murni/amalan-amalan mulia termasuk konsep kebersihan/kesihatan dalam kehidupan seharian.
• mengenal adat istiadat bangsa/kaum di Malaysia.

1.1.2 Pendidikan Ketatanegaraan/Patriotisma

• Mengenal bendera negara Malaysia termasuk makna yang terdapat pada bendera tersebut.
• menyanyi lagu ‘Negaraku’ dengan penuh semangat, serta lagu-lagu patriotik yang lain.
• Memahami dan Menghayati Rukun Negara.
• Konsep kekeluargaan
• Kebudayaan Melayu serta kebudayaan lain-lain kaum.
• Mengenal tokoh-tokoh pejuang Kemerdekaan Negara dan tokoh-tokoh negara.

1.1.3 Latihan Fizikal

• Senaman
• Latihan kecergasan
• Latihan asas kawad kaki
• Latihan merentas halangan
















UMUM / ( ELEKTIF )
1.2.1 Aktiviti di darat

• penggunaan kompas
• aktiviti pandu arah
• ikhtiar hidup


1.2.2 Aktiviti Mental

• Latihan kumpulan dinamik.
• Latihan mencipta logo dan slogan.
• Latihan sumbangsaran.
• Latihan membuat perancangan dan keputusan mengamalkan sikap terbuka berfikiran positif dalam aktiviti percambahan fikiran dan berjaya mengatasi masalah.
• Latihan membuat persembahan ( kebudayaan/lain-lain) secara berkumpulan.


1.2.3 Aktiviti Ketahanan Diri

• latihan kawat kaki untuk pertandingan/persembahan/upacara-upacara rasmi.
• latihan asas Bantu Mula.
• latihan kecemasan semasa kebakaran.
( latihan kebombaan )
• latihan membuat ikatan dan simpulan yang mudah.
• tatatertib Pasukan Pakaian Seragam.
• Membaca dan menafsir peta.

1.2.4 Aktiviti Pendidikan Luar

• perkhemahan.
• orienteering.
• Rekreasi tali : i. abseiling
ii. flying-fox.
• menggunakan tali ( ikat dan simpulan)
• kembara

1.2.5 Aktiviti Pendidikan Alam Sekitar

• mengenal tumbuh-tumbuhan.
• mengenal binatang
• menyedari kepentingan flora dan fauna. ( penjagaan pokok-pokok)
• cara mengatasi masalah kepupusan tumbuhan dan haiwan
• menjaga kebersihan alam sekitar.

1.2.6 Aktiviti Kemahiran Hidup ( Keusahawanan )

• merekacipta daripada bahan-bahan terbuang.
• mengitar semula.
• membaikpulih perabot.
• membuat kraftangan/gejet.
• latihan memasak.
• latihan asas jahitan.

1.2.7 Aktiviti di Air

• Keyakinan di air ( “water confidence”)
• Latihan keselamatan semasa berada di air
• Latihan asas berenang

1.2.8 Aktiviti khidmat kepada sekolah.

• khidmat guna tenaga.
• persembahan kebudayaan .
• gotong-royong.
• memakmurkan kemudahan sekolah.
• Keceriaan / Keselamatan / Kebersihan Sekolah








A. DISIPLIN DAN KEROHANIAN
Matlamat
Melahirkan generasi pelajar yang cintakan negara, mempunyai disiplin diri yang kental, berpegang teguh
kepada ajaran agama serta berbakti kepada masyarakat.
Objektif
- Melahirkan pelajar yang bersemangat patriotisme.
- Menyediakan generasi pelajar berdisiplin dalam menghadapi cabaran yang mendatang.
- Membina generasi pelajar yang mengetahui, memahami, menghayati, mengamalkan akhlak mulia serta menyumbang ke arah hidup berkeluarga yang bahagia, bermasyarakat harmonis dan bernegara.

KEROHANIAN/PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Buat baik dibalas baik.
Waspada sebelum kena.
Kesetiaan kepada Negara.
Sahabat Setia
Pengukuhan Amalan Nilai-Nilai Pendidikan Agama / Moral
Teguran membina.
Balasan Jujur.
Berakit-rakit ke hulu.
Contohilah labah-labah
Belas Kasihan.
Adat-resam masyarakat Malaysia
Pengukuhan Amalan Nilai-Nilai Pendidikan Agama/Moral


Kalau cermat tentu selamat.
Budi Bahasa
Hormat menghormati
Bersyukur dan kerjasama.
Tamadun Islam
Pengukuhan Amalan Nilai-Nilai Pendidikan Agama/Moral






















2. KETATANEGARAAN
Pengenalan Logo KRS
Bendera KRS
Lagu KRS
Lagu TKRS
Lambang dan Bendera Negeri-Negeri.
Rukun Negara
Pemimpin sekolah/ tempatan
Lagu-lagu Patriotik
Pemimpin Negeri/Negara
3. PENGURUSAN DAN GAYA DIRI
i.Tanggungjawab terhadap diri
- Memelihara kesihatan tubuh badan.
- Pengurusan diri.
i.Tanggungjawab terhadap
tempat kediaman.
- kekemasan bilik tidur.
- Keselamatan diri.
i.Tanggungjawab terhadap
masyarakat.
- Adab bergaul :
Keluarga
Jiran tetangga
Guru / rakan
Majlis rasmi
Batas- batas pergaulan.























B. KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
Matlamat
Melahirkan generasi pelajar yang sihat fizikal, mental, berdaya tahan, berpotensi dan berketrampilan serta mampu menghindarkan diri daripada gejala sosial yang buruk dengan menjadikan budaya ilmu sebagai tatacara hidup.
Objektif
- Melahirkan insan yang sihat fizikal dan mental
- Memupuk bakat serta potensi yang sedia ada serta mampu memenuhi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah.
- Mengurangkan ketegangan fikiran dan mampu menyelesaikannya secara bijaksana.

KAWAT
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
i. Asas Kawad Statik;
- Masuk baris
- Paraskan skuad
- Kanan lurus
- Senang diri
- Skuad sedia
- Buka / Tutup barisan
- Ke kanan/ke kiri pusing
- Menghadap ke belakang / hadapan
- Hentak kaki
- Keluar baris
i. Asas Kawad Statik
Kawat Dinamik;
- Mula langkah kaki kanan
- Tatacara Hormat
- Tukar langkah semasa berjalan
- Berpusing ke belakang semasa berjalan

Istiadat menaik / menurunkan bendera.
Asas Kawad Statik
Kawad Dinamik
Hormat;
- Ke kiri / ke kanan hormat
- ke hadapan hormat
- selaku terima sijil/hadiah
























2. PERKHEMAHAN
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Pengenalan jenis khemah
Mendirikan khemah
Memilih tapak perkhe-mahan.
Perlindungan semulajadi
Komunikasi
Punca air
Kebersihan
Keselamatan
Pemuliharaan
Asas Gajet
- kraf perkhemahan.
konservasi (pemuliharaan)
Kegiatan di kawasan perkhemahan
Asas Gajet
-Kraf perkhemahan.
3. IKATAN TALI
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
i. Simpulan dan Asas Ikatan
- Simpulan Buku Sila
- Simpulan Bunga Keti
- Simpulan Manuk
- Simpulan Pengail
i. Simpulan dan Ikatan ;
- Simpulan Tindih Kasih
- Simpul Belit
- Ikatan Balak
- Ikatan Seraya
ii. Rekreasi Tali
i. Simpulan dan ikatan ;
- Ikatan Serong
- Ikatan Silang Gunting
- Mengemaskan tali
ii. Rekreasi Tali
4. IKHTIAR HIDUP
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Mengenali tanda-tanda isyarat.
Menyalakan api
Menyediakan menu dan makanan
i. Menyediakan sarapan diri dan
kumpulan.
ii.Teori memasak secara survival.
iii. Teori khemah sementara.
Latihan amali.
(Perkhemahan)























5. KOMUNIKASI
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Kaedah-kaedah ;
Lisan
Bertulis
Kaedah-kaedah ;
i. Tanda Isyarat
ii. Wisel
Latihan Amali
6. IKLIM
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Cuaca
Suhu
Hujan
Tanda-tanda hujan
i. Awan dan jenis-jenisnya
ii. Angin.
i. Latihan Amali.
7. BANTU MULA
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
Pengenalan Peti Bantu Mula
Rawatan Kecil ;
- mencuci luka
- balutan luka
- pengenalan anduh
i. Merawat luka-luka kecil
ii. Anduh
iii. Membantu rakan ;
- rawatan kecil
- anduh.
i. Teori teknik usungan
ii. Latihan Amali.




























8. ASAS KEBOMBAAN
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
i.Pengenalan asas
Pengenalan alat pemadam api
di persekitaran sekolah
i. Punca-punca kebakaran
ii.Cara-cara mengelak kebakaran
ii. Latihan kebakaran
i. Cara menyelamat diri.
ii.Cara menggunakan alat pemadam api.
9. REKREASI
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
i. Asas dan peraturan dalam
permainan bola sepak/bola
jaring
ii. Sukaneka
iii.Permainan tradisional
iv.Asas persilatan
v. Keyakinan di air
i. Permainan Kim
ii.Sukaneka
iii. Pengenalan kompas
iv. ‘ Blind Trail ‘
v. Mencari arah
vi.Asas persilatan
vii.Keyakinan di air
i.Sukan & permainan
ii.Orienteering
iii.Kembara
10. KEBUDAYAAN
TAHUN 4
TAHUN 5
TAHUN 6
i. Mengenali budaya pelbagai
kaum di Malaysia.
ii. Memahami agama dan kepercayaan pelbagai kaum di Malaysia.
iii. Persembahan Kebudayaan
-nasyid,koir,pantun ,
dikir barat,syair dan lain-lain
i.Mengenali pantang larang pelbagai kaum
ii. Hari Kebesaran Kaum(agama)
iii.Hari Perayaan kaum
iv.Persembahan
-Nasyid,lakonan,
pentomen,sketsa dan lain-lain.
i. Pergaulan
ii. Adat Istiadat
iii.Mengenal alat-alat muzik tradisional.















C. KHIDMAT MASYARAKAT – KHIDMAS
MATLAMAT
Melahirkan generasi pelajar yang sanggup berbakti,tolong menolong dan berlumba-lumba
melakukan amal kebajikan dalam kehidupan seharian tanpa mengira agama kaum dan
etnik.
OBJEKTIF
- Melahirkan insan yang mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat
- Mengukuhkan ikatan persaudaraan, kekeluargaan dan mengeratkan hubungan kemasyarakatan
- Melahirkan insan yang prihatin terhadap tugas dan tangggungjawab sebagai anggota masyarakat serta mengamalkan budaya simpati dan empati dalam kehidupan harian

Tahun 4
Tahun 5
Tahun 6
i. Gotong-royong membersihkan
kawasan sekolah
i.Gotong-royong membersihkan
- tempat ibadat, balairaya, tanah perkuburan dan lain-lain.
i. Projek khidmat bakti
- gotong royong
- lawatan dan ziarah
( jiran / masyarakat
setempat / rumah anak
yatim / hospital /
dan lain-lain )























D. ALAM SEKITAR
MATLAMAT
Membina dan melahirkan generasi pelajar yang mencintai dan menghargai alam sekitar.
OBJEKTIF
- Melahirkan insan yang sentiasa bersyukur dengan menghayati alam sekitar
- Memupuk sikap prihatin insan terhadap sumbangan dan kepentingan alam sekitar kepada kehidupan.
- Memahami rantaian hidup antara alam sekitar dengan manusia sejagat.
- Bertanggungjawab dalam pemuliharaan alam sekitar.
Tahun 4
Tahun 5
Tahun 6
i. Mengenal tumbuhan
ii. Memerhati dan merekod serangga
ii. Memelihara dan memulihara sungai
kitar semula
ekosistem






























E. KEUSAHAWANAN
MATLAMAT
Melahirkan generasi pelajar yang berpotensi menyesuaikan diri dalam pelbagai bidang keusahawanan
OBJEKTIF
- Memupuk bakat serta potensi yang sedia ada di kalangan pelajar serta mampu memenuhi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah.
- Melahirkan insan yang kreatif dan inovatif.
JAHITAN
Tahun 4
Tahun 5
Tahun 6
Pengenalan alat jahitan
Pengenalan asas jahitan
Jahitan silang pangkah.
Jahitan cantuman
Asas-asas sulaman
MASAKAN
Pengenalan
- peralatan dapur
- kegunaan & penjagaan
- keselamatan
i. Pengenalan bahan
- rempah ratus
- jenis tepung
- jenis beras
- jenis perasa
ii. Memasak air
iii. Merebus
iv. Menggoreng
v. Membakar
i. Latihan Amali
KRAFTANGAN
Pengenalan & kegunaan kraftangan
- hiasan
- cenderahati
- bahan semulajadi
Hiasan dari bahan terbuang dan bahan semulajadi.
Cara penjagaan
Gubahan bunga
Membuat senduk
Bahan semulajadi – anyaman.

No comments:

Post a Comment